Et skridt tilbage

3. Didaktiske overvejelser

Når du skal arbejde med emner eller temaer i din undervisning, er det en god ide, at dine elever arbejder problemorienteret. At tage udgangspunkt i problembaseret læring som didaktisk greb, kan virke både motiverende og demotiverende, hvis det ikke bruges korrekt.

Derfor fortæller Carla Smink, som er lektor på Aalborg Universitet, om hvordan du hjælper dine elever til at lave “Den gode problemformulering”. Den gode problemformulering kan lede til engagerende og spændende undersøgelser, men man skal også være opmærksom på, at det rent didaktisk kan være svært at forankre i den daglige undervisning. Derfor har vi som tillæg til videoen udarbejdet nogle arbejdsdokumenter med yderligere viden om at arbejder med problemformuleringer, så du kan klæde dig selv på til at arbejde med problembaseret læring. 

Når du er færdig med videoen, kan du øverst på denne side, trykke dig videre til skridt 4 – Design af forløb.

Yderligere inspiration: