I efteråret 2022 blev der afsluttet endnu et forløb, hvor 113 folkeskoleelever har arbejdet med grønne virksomhedscases i Youths Go Green. Forløbet er afsluttet med elevpræsentationer.

I alt var der fem forløb:

Skolegades Skole arbejdede sammen med Brønderslev Forsyning og holdt som afslutning en Science Fair på Brønderslev Flisværk og Solvarme, hvor forsyningen, forældre, lærere, skoleleder og repræsentanter fra projektet var inviteret med og kunne ved hver gruppe høre deres spændende oplæg om f.eks. solfangere, geotermisk energi, varmepumper, bæredygtige boliger, flis og skovarealer.

Elev Marie Dandanell Holm fra Skolegades Skole synes, det har været fantastisk at arbejde på denne måde og fortæller: “Jeg har deltaget i Youth Go Green projektet. For mig har det været rigtig interessant og spændende at få lov til at være med i sådan et vigtigt, og tanke i gang sættende, projekt i samarbejde med forsyningen i Brønderslev. Det var rigtig vidunderligt at få lov til at arbejde selv med hele forløbet, og stille og roligt få tilføje flere og flere informationer, som man aldrig ville have fået/fundet ud af ellers. Desuden synes jeg, at det med at vi hver gruppe fik et emne, bare var en tilføjelse til det gode, så vi kunne dele viden med hinanden. Det har været en fantastisk proces og opgave at få.”

Lærerne Kristian Winther Møgelmose og Jan Philip Philipsen fra Skolegades Skole lagde en masse kræfter og energi i projektet og føler netop, det både har givet eleverne en oplevelse og noget tilbage til den lokale virksomhed og de indbudte gæster til deres Science Fair: ”Som lærere i Youth Go Green projektet er der medgået meget undervisningstid, men det er godt givet ud. Vi oplevede særdeles engagerede og medlevende elever, der i den grad gik til arbejdet med udarbejdelse af problemstillinger og arbejdsspørgsmål. Klimaforandringer er også hos elever en højaktuel problemstilling som de engagerer sig i, og de forstår nødvendigheden af forandringer. Her er Brønderslev Forsyning en god medspiller og idé inspirator i arbejdet med alternativer på energiområdet. Lige fra begyndelsen, med rundvisningen, lod eleverne sig inspirere og var klar til at tage fat. Så med udgangspunkt i ting der allerede var i gang på Forsyningen og med forslag til nye tiltag, arbejdede eleverne koncentreret i 3 uger i alle naturfagstimer:  Biologi, Geografi, Fysik/kemi og Matematik. Samarbejdet med en lokal virksomhed og med muligheden for at afvikle en Science Fair, med indbudte gæster på selve virksomheden, var en meget stor inspirationskilde for alle. – Der blev lavet et stykke arbejde som nogen kunne have noget ud af, andre end skolen, og så var det særdeles virkeligheds nært. – En god oplevelse for eleverne!”

Rosendalskolen havde været på besøg hos BEWI og præsenterede derfor deres arbejde, hvor de bl.a. havde set på, hvordan flamingo er opbygget, hvordan produktionen af flamingo kan gøres bæredygtigt, så det ikke har effekt på naturen og hvilken effekt CO2-udledning fra flamingo-produktionen kan have for klimaforandringerne.

Farsø Skole arbejdede sammen med Vesthimmerlands Biogas og eleverne præsenterede deres flotte arbejde, viden om biogas og forsøg med at lave biogas for klassen, lærere og repræsentanter fra projektet.

Skansevejens Skole og Grøn Gas afholdt fine præsentationer for lærere, klasen og repræsentanter fra projektet.

Vendsyssels Naturunivers har besøgt Greenway Denmark og afholder deres præsentationer i starten af 2023.

I november og december blev der også gjort klar til endnu et forløb, hvor flere gymnasielærer har deltaget i et didaktisk kursus på Aalborg Universitet, hvor de har fået konkret viden om bæredygtighed og verdensmålene og hvordan det inddrages i deres daglige arbejde i STEM-fagene. Herefter skal de så udvikle forløb med virksomhedscases til eleverne.

I starten af 2023 skal gymnasieeleverne først på virksomhedsbesøg og herefter arbejder de videre på de planlagte forløb og præsenterer til sidst deres arbejde.