Sådan inddrager du bæredygtighed i din undervisning!

De 8 skridt nedenfor er guide til at støtte undervisere i at planlægge og gennemføre undervisningsforløb, hvor der inddrages en cases fra en virksomhed og arbejdes aktiv med begrebet bæredygtighed og FN’s 17 verdensmål.
Start med at klikke på “Kom godt i gang”.

1. Kom godt i gang!

Det handler om at komme godt fra start! Her får du de rette værktøjer til at komme i gang med at arbejde med bæredygtighed, verdensmål og virksomhedscases i din undervisningen.

Læringsmål handler om at arbejde målrettet med elevernes og studerendes læringsmål for forløbet. For hvordan sikre du dig, at dine elever/studerende får den rigtige viden og de rette færdigheder til at bidrage til den grønne omstilling?

Når du skal arbejde bæredygtighed i din undervisning, er det en god ide, at dine elever arbejder problemorienteret. At tage udgangspunkt i problembaseret læring som didaktisk greb, giver dig mulighed for at koble teori med praksis.

Du skal nu forberede et forløb for din klasse ud fra den viden du har fået. Her er det vigtig, at du tager stilling til hvad eleverne skal have ud af forløbet og hvordan du vil inddrage en virksomhedscase i din undervisning.

Det gode virksomhedsbesøg efterlader eleverne med viden og inspiration til deres videre arbejde med problemstillingen. Men det kan måske være svært at finde en virksomhed at besøge sammen med din klasse. For hvordan finder man du en virksomhed, der er interesseret i at få besøg og hvordan griber du de praktiske ting an ifm. besøget? Det bliver du klogere på her.

Efter et forhåbentligt godt virksomhedsbesøg har klassen et godt hands-on afsæt fra den virkelige verden. Erfaringer som de kan tage med sig og bruge direkte i det kommende projektforløb. Nu skal der arbejdes i klasselokalet!

At præsentere sine resultater kan være angstprovokerende for mange, men det kan også motivere eleverne og give dem en følelse af at deres projekter og viden er nyttig og meningsfuld for andre og for samfundet.

Du er nu færdig med forløbet og det er en god ide at samle op på dine erfaringer og sikre at du kan planlægge virksomhedsbesøg med dine elever en anden gang? 

Værktøjet er udviklet af: